05-08-2024

Sociale partners akkoord met ABP-pensioenregeling 2027

Sociale partners uit de overheids- en onderwijssectoren zijn akkoord met de afspraken voor de nieuwe ABP-pensioenregeling per 2027 en de wijze waarop de huidige pensioenregeling wordt omgezet naar de nieuwe pensioenregeling. Dit is bekrachtigd door partijen nadat de achterbanraadpleging met goed gevolg is afgerond. Het transitieplan met alle afspraken is aan het ABP gestuurd met het verzoek om de opdracht te aanvaarden en de nieuwe pensioenregeling per 2027 uit te gaan voeren

Nu het ABP het transitieplan en verzoek tot opdrachtaanvaarding heeft ontvangen is het aan het ABP-bestuur om tot aanvullende keuzes te komen onder andere ten aanzien van de financiĆ«le opzet van het fonds. Ook moet een eigen evenwichtige belangenafweging gemaakt worden van het totaal aan afspraken. Vervolgens zal ook het verantwoordingsorgaan van ABP gevraagd worden een advies uit te brengen ten aanzien van de wijze waarop de huidige pensioenregeling wordt omgezet naar de nieuwe pensioenregeling.

Naar verwachting zal het ABP-bestuur in de eerste helft van 2025 de opdracht kunnen aanvaarden. Hierna zal ABP aan de slag gaan met implementatie van de ABP-pensioenregeling, dit zodat deze vanaf 1 januari 2027 in kan gaan.